Bayi fırsatçılığına mevduat dopingi!
İSTANBUL (İGFA) –Distribütörler ve marka temsilcileri, milyonlarca liralık yatırımla yeni otomobillerin lansmanları için lansmanlar düzenlerken, son tüketici bu otomobilleri almak için bayiye gittiğinde ‘araç yok’ tepkisi ile karşılaşmaya devam ediyor.
Bu hayal kırıklığına bayilerin ‘peşinat fırsatçılığı’ da eklenirken, sıfır kilometrede bozulan zincir 2. el araç pazarına da olumsuz yansıyor.
Öyle ki tüketiciler sıfır bir araca ulaşmak için belli bir süre beklemeyi kabul ederken; Sayısı ve geliş tarihi belli olmayan araçlar için birçok bayi tüketiciden 50 bin ile 500 bin TL arasında depozito alıyor. Ancak anlaşılan fiyat aracın teslim edildiği güne göre değişmektedir.
Öte yandan 6 Mayıs’ta yürürlüğe giren düzenleme ile satış yapmaktan kaçınan bayilerin 2. el araç satış izin belgelerinin iptal edileceği de paylaşıldı.
6 Mayıs’ta satıştan kaçınan bayilere ilişkin düzenlemenin detaylarına ve sıfır araç tüketicilerinin yaşadığı sorunlara değinen Otomerkezi.net CEO’su Muhammed Ali Karakaş, “Satış yapan bayi, müşteriden kapora alıyor ve satış taahhüdünde bulunuyor. 3-5 ay teslim süresi. Araç temin edildiğinde aylar önce konuşulan fiyattan değil, teslim tarihindeki yeni artan fiyattan satıyor ve bunun üzerine bayi fahiş bir kâr marjı koyuyor. Bununla da kalmıyor bir de üstüne 50-150 bin TL gibi bir ekstra aksesuar fiyatı zorla ekleniyor. Model daire satma derdinde olmayan otomobilin düşük fiyatlara satılması ikinci elde fiyatları yükseltiyor. Biz bu sisteme karşıyız, artık bir takım önlemler almak kural oldu. Tüm bunlarla ilgili olarak yönetmelikte yapılan değişiklikle birlikte bayilerin ikinci el yetki belgelerinin iptali konusu da sağlamlaştı. Ancak bayiler ağırlıklı olarak 2. el ticaretini ayrı ayrı kurdukları farklı şirketler aracılığıyla yapmaktadırlar. Bu bile yönetmeliği atlamak için geçerli bir sebep olacaktır. Enflasyonda ve üretimde istikrarın sağlanması için arzın sağlıklı hale gelmesini beklemekten başka çare olmadığını söylemek istiyoruz” dedi.
“MEYDANA STOKÇULARA KARŞI”
Bayiler tarafından uygulanan depozito sistemi sonucunda yeni araçlar son tüketiciden çok stokçularla buluşmaktadır. Karakaş, bunun önüne geçmek için yönetmelikteki 6 ay 6 bin kilometre uygulamasının dikkate alınmadığına, stokçuların piyasadaki istikrarla oynamaya devam ettiğine dikkat çekerek, “Durum böyle olunca, kareler stokçulara bırakılmıştır. Sıfır araç son tüketicinin değil, yatırıma önem verenlerin elinde. Onlar da kur artışından yararlanarak arabayı etikete önemli ölçüde ekliyorlar. Bayi liste fiyatı 2 milyon TL olan araçların 3.5 milyon TL’den satışa sunulduğunu artık herkes görebiliyor. Bu yanlış sisteme bir an önce kesin tedbirlerle dur denilmelidir” dedi.